Kedves Szülők, Családtagok, Szurkolók!

 

Különösen az utánpótlás korosztályokban közös érdekünk, hogy a gyermekjátékosok egészséges versenyzés közepette egy támogató közegben szeressék meg sportágunkat és fejlődjenek.

Mi, játékvezetők és mérkőzésellenőrök vagyunk a leginkább tisztában azzal, hogy tökéletesen vezetni nem tudunk egyetlen mérkőzést sem, és legjobb szándékunk ellenére is előfordulnak tévedések, amik a játék hevében vitát és heves reakciót szülhetnek. Természetesen, lelkesen szurkolni, olykor ellenezni a bírói döntéseket bőven a játék része, azonban időnként ez átvált a játékvezetők irányába vett igazságtalan támadásokba, személyeskedésbe, ezzel aláásva az ő munkájukat, és, ami ennél is fontosabb, elviszi a hangsúlyt a gyermekek biztatása elől, és mindenki számára rossz hangulatot teremt. Legrosszabb esetben a gyermeknek a sportolástól is elmehet a kedve.

A kosárlabda játékszabályai és a játékvezetés irányelvei komoly tempóban fejlődnek, a FIBA évről évre új trendeket vár a játékvezetéstől. Szeretnénk ezt most Nektek közelebb hozni, és a 10 leggyakrabban vitatott szabályt jobban bemutatni. Hiszünk benne, hogy ezzel sok fölösleges feszültséget megspórolhatunk, mert a viták egy része nem bírói tévedésből fakad, hanem abból, hogy a közönség másképpen képzeli el a szabályokat.

Felnőttként, mutassunk együtt példát a következő generációnak!

1. Késleltetett sípszó

 

„Miért nem egyből fújja?” A játékvezetés modern technikájának lényege, hogy a játékvezető egy szabálytalannak tűnő érintkezés láttán nem azonnal sípol és ítél faultot, hanem kivár egy ütemet és elemzi, hátrányba került-e a vétlen csapat a játékhelyzet kifejlődése után, azért, hogy elkerülje a fölösleges játékmegszakítást.

Itt játékvezető helyesen megvárja, milyen hatással van a védekező sárgamezes játékos ütése a labdás feketemezes játékos mozgására. Miután a játékvezető látja, hogy a passza emiatt nem ér célba, és emiatt a labda az ellenfél játékosához kerül, kis késleltetéssel megítéli a faultot. Helyes technika, és jó, hogy nem azonnal fújt.

Megjegyzés: Ha a passz célba ért volna, akkor itt nem kellene ítélni, mert az érintkezés mértéke nem erős és nem hozná hátrányba a vétlen, támadó csapatot.

2. Előny-hátrány elv

 

A kosárlabdában is létezik „előnyszabály”, amit mi előny-hátrány elvnek hívunk!

Tipikus eset itt, amikor a védőjátékosok kétszer is „jelentkezéssel” próbálják a játékvezetőt arra ösztönözni, hogy fújjon faultot, hiszen még el is ismerik! Ebben az esetben helytelen lenne, mert a támadócsapatra nincsenek hatással ezek a gyenge érintések, sőt, a védekező csapatot hoznánk előnybe azzal, hogy megszakítunk egy jó ritmusú támadást.

Az ilyen helyzetekben is elemezni kell, és itt helyesen nem fújnak semmit a játékvezetők – ennek köszönhetően (is) egy szép zsákolás lett az akció vége!

3. Játékvezetői helyezkedés (mechanika), avagy kinek kell ítélnie?

 

Nem mindig a legközelebbi játékvezető tud a legjobban ítélni!

Ennél a szituációnál a center játékvezető (a távolabbi oldalvonalnál) áll a legközelebb az esethez, és az ő feladata elsődlegesen ítélni, ezt a társai meg is várják, viszont nem érkezik tőle sípszó.

A távolabbi, vele szemben lévő oldalvonalnál helyezkedő (követő) játékvezető jobban látja az esetet, mert társa takarásban van, ezért ő ítéli meg kivárással a hibát.

4. Három másodperc

 

Nem minden 3 mp, ami annak látszik!

A fehérmezes játékos körülbelül 2-3 másodperce tartózkodik a szigorított területen belül, amikor passzt kap, és ebből aktívan a kosárra tör és dob. A szabály támogatja az ilyen célú támadójátékot, ezért ez nem szabálytalan, akkor sem, ha összesen 4-5 mp-t is benn tartózkodott a támadó. A játékvezetők nem is stopperórával mérik ezt, ezért a józan ész azt diktálja, hogy a gyakorlatban ne fújjuk le.

Megjegyzés: Ha a játékos nem törne kosárra, hanem például megállna és visszapasszolná a csapattársához, akkor meg kellene ítélni a 3 mp-et.

5. Lépéshiba

 

A lépéshiba szabály 2017-ben változott, és azóta megengedőbb!

Itt a játékos a labda felvétele UTÁN tesz még további két lépést.

Szabályos.

Élőben és gyors játékosoknál gyakran megtréfálhatja a szemünket, és három lépésnek tűnhet egy ilyen megmozdulás, azonban a játékvezetőknek csak akkor szabad fújniuk, ha egyértelműen a labda felvétele után látnak még további 3 lépést.

6.Láb szabálysértés

 

Csak a szándékos lábbal érintést kell lefújni!

Bármilyen meglepő, hogy a több láb érintés miatt egy pillanatra „focimeccsre” emlékeztet a játék képe, egyik lábbal érintés sem szándékos, tehát nem is szabálytalan. Nem kellett volna a sípba fújni.

7. Sportszerűtlen hiba irányváltásoknál, nem utolsó védőként

 

Volt labda megjátszására irányuló szándék, vagy sem?

Ebben az esetben a feketemezes játékos egy gyorsindítást állít meg fault árán, és felmerülhet a sportszerűtlen hiba gyanúja.

Azonban a játékos a labda magasságában, a labda irányába nézve karral üt, emiatt ez normál személyi hiba.

Sportszerűtlen hiba gyorsindításnál csak akkor ítélhető, ha a játékosnak semmi szándéka nincs a labda közvetlen megjátszására.

8. Belemenés/akadályozás

 

Más szavakkal: mikor támadóhiba, és mikor védőhiba egy nagy ütközés?

Hiába van a védő mozgásban és nincs két lábbal a földön, ettől ez még támadóhiba.

Ugyanis a támadóhiba feltételei teljesülnek: a védő felsőtestén történik az érintkezés, és a védő ezen kívül szabályosan védekezett: végig a labdással szemben volt, és csak oldalra és hátrafele (és nem előrefele) mozgott.

9. Színészkedés

 

Nem csak a látványos „hanyatt esésre” ítélhető színészkedés!

Itt a labdás játékos szándékosan rájátszik az esetre úgy, hogy a fejét hátrabiccenti („head fake”), és a karjával is nagyobbnak próbálja eladni az egyébként szabályos érintkezést.

Ez a játékvezető szándékos megtévesztése, emiatt erre is ítélhető színészkedés miatt technikai hiba.

10. „Faultarány”

 

„Nem igazságos, hogy sok-kevés a faultarány!” – hallható olykor a lelátóról.

Nincs ilyen szabály, kialakulhat nagy különbség azért, mert más a védekezés. Például akkor, amikor az egyik csapat egész pályán letámad, a másik pedig nem.

A „faultarányt” nem szabad „kikozmetikázni”, épp ez lenne az igazságtalan!

A fontos, hogy mindkét oldalon az azonos típusú érintkezések legyenek egyformán ítélve.

Ahogy a meccs pontkülönbségében vagy a játékosok doboszázalékában is olykor lehet nagy eltérés, ugyanígy előfordulhat a faultok vagy büntetődobások arányánál, de ez ettől – önmagában – még nem igazságtalan!

 

Még tovább ismerkednél a kosárlabda szabályaival?

 

Itt megtalálod a teljes szabálykönyvet ( LINK ), illetve, ha kedvet kaptál, jelentkezz szeptemberben induló játékvezetői tanfolyamunkra!

Jó szurkolást kívánunk a 2024/25-ös szezonra!